Ile kosztowała wizyta u stomatologa, a ile dopłata do ostatnio zrealizowanej recepty? Na te i wiele innych pytań można łatwo znaleźć odpowiedź dzięki Zintegrowanemu Informatorowi Pacjenta, serwisowi, z którego od 1 lipca korzystają pacjenci. W pierwszym miesiącu funkcjonowania systemu tylko w województwie śląskim, Narodowy Fundusz Zdrowia wydał ponad 10 tys. loginów i haseł dostępowych do ZIP.
Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP) jest ogólnopolskim serwisem udostępniającym w bezpieczny sposób on-line zarejestrowanym użytkownikom dane o ich leczeniu i finansowaniu leczenia, gromadzone od 2008 r. przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Dzięki ZIP, po zarejestrowaniu się na stronie internetowej zip.nfz.gov.pl i odebraniu w delegaturze lub siedzibie Oddziału Wojewódzkiego NFZ osobistego loginu i hasła, pacjent może w każdej chwili zweryfikować wykonane na jego rzecz usługi.
System dostarcza pacjentowi informacji m.in.:
– gdzie i kiedy się leczył i ile zapłacił za to NFZ,
– gdzie i kiedy wykupił refundowaną receptę i ile zapłacił za to NFZ,
– gdzie złożył deklarację do lekarza POZ, pielęgniarki lub położnej,
– czy jest ubezpieczony,
– w kolejce do których uzdrowisk i specjalistów czeka,
– informacji dotyczących realizacji wniosków ortopedycznych.
Dodatkowo poprzez portal pacjent ma dostęp do istotnych dla niego treści dotyczących np. programów profilaktycznych, leczenia za granicą, informacji gdzie można otrzymać pomoc medyczną w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
Aby umożliwić pacjentom łatwiejszy wgląd do danych o ich leczeniu, które od 1 lipca udostępniane są za pośrednictwem osobistego konta w serwisie internetowym ZIP, Śląski Oddział Wojewódzki NFZ uruchomił mobilny punkt ZIP.
– Chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom pacjentów i ułatwić im dostęp do Zintegrowanego Informatora Pacjenta. Dlatego wraz z mobilnym stanowiskiem ZIP przybywamy do centrów handlowych, zakładów pracy, urzędów i innych instytucji zaufania społecznego, informujemy o możliwościach systemu i rejestrujemy nowych użytkowników ZIP – podkreśla Marek Kopczacki, rzecznik prasowy Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach.
W lipcu wraz z mobilnym stanowiskiem Zintegrowanego Informatora Pacjenta pracownicy ŚOW NFZ odwiedzili 4 galerie handlowe w Gliwicach, Bytomiu, Bielsku-Białej oraz Częstochowie, Hotel Katowice, wszystkie rejony Tramwajów Śląskich S.A. oraz zorganizowali Dni Otwarte.
Poprzez wdrożenie ZIP Narodowy Fundusz Zdrowia realizuje swój obowiązek ustawowy dotyczący informowania pacjentów o udzielonych im świadczeniach i ich kosztach.
Więcej informacji na temat systemu ZIP: zip.nfz.gov.pl oraz pod numerem infolinii 32 735 16 00.