Średnio w Polsce wirusem HIV zarażają się trzy osoby dziennie. Problem dotyka najczęściej ludzi młodych – 46 proc. zakażonych nie ukończyło 29 roku życia. Polski Czerwony Krzyż chcąc temu przeciwdziałać, rozpoczął akcję „Życie to nie Facebook. Nie przyjmuj zaproszenia od nieznajomych”. Celem działań jest budowa świadomości, na temat zagrożeń związanych z wirusem HIV oraz negatywnych konsekwencji przenoszenia mechanizmów szybkiej i często płytkiej komunikacji internetowej do życia codziennego. Kampania PCK wpisuje się w Światowy Dzień Walki z AIDS przypadający 1 grudnia br.
Z danych PCK i Krajowego Centrum ds. AIDS wynika, że w Polsce w ciągu roku dochodzi do ponad 800 zakażeń wirusem HIV. Specjaliści oceniają, że zarażonych Polaków może być ok. 35 tys. Najliczniejszą grupę (84 proc.) wśród żyjących z HIV/AIDS w naszym kraju stanowią osoby w wieku produkcyjnym (20-49 lat). Problem dotyka głownie ludzi młodych – 46 proc. zakażonych nie ukończyło 29 roku życia, w tym 7 proc. w momencie zakażenia nie miało 20 lat. Mimo to, świadomość dotycząca łatwości z jaką możemy stać się nosicielami HIV wciąż jest niewielka. Według szacunków w Polsce nawet 70 proc. zakażonych nie wie, o swojej chorobie.
Kwestię tę eksponuje nowa kampania edukacyjna Polskiego Czerwonego Krzyża „Życie to nie Facebook. Nie przyjmuj zaproszenia od nieznajomych” prowadzona w Internecie. Na potrzeby działań, na Facebooku został stworzony specjalny profil Ali Skoczewskiej, nieświadomej zarażenia wirusem HIV dziewczyny, zapraszającej do grona znajomych losowo wybranych użytkowników serwisu. Ponadto PCK przygotowało materiał wideo z udziałem Ali, pokazujący prostotę i szybkość nawiązywania często powierzchownych znajomości, do których przyzwyczaiła nas era portali społecznościowych. Tymczasem, przeniesienie tego typu zachowań
i stosunków do „świata rzeczywistego” może mieć groźne następstwa i prowadzić
do zarażenia się wirusem HIV, co ukazuje finałowa scena filmu.
Jak wynika z badań zrealizowanych przez TNS OBOP, to właśnie kontakty seksualne (80% przypadków) są głównym źródłem zakażeń wirusem HIV. Tymczasem, jedynie co piąty Polak pyta swojego partnera o zagrożenie AIDS
i ewentualnie testy w kierunku HIV. Co prawda, coraz powszechniejsza dostępność terapii farmakologicznych pozytywnie wpłynęła na ograniczenie w Polsce liczby zachorowań na AIDS, jednak znacznie efektywniejszą metodą jest edukacja i wypracowywanie odpowiednich wzorców zachowań, ograniczających ryzyko zakażenia.
„Realizując kampanię, nie chcieliśmy mówić nikomu, jak powinno wyglądać jego życie seksualne. Naszym celem było uzmysłowienie, zwłaszcza młodym osobom, w krótkim, czytelnym komunikacie, że zarażenie HIV jest realnym zagrożeniem, którego powinniśmy być świadomi na co dzień. Zdecydowaliśmy się na działania w obszarze mediów społecznościowych, aby pokazać użytkownikom, że nasz film, podobnie jak wirus, może szybko się rozprzestrzenić i trafić do każdego, kto lekkomyślnie nawiązuje powierzchowne, przelotne stosunki z nieznajomymi – mówi Małgorzata Szukała, Kierownik Działu Promocji Polskiego Czerwonego Krzyża.
Kampanię „Życie to nie Facebook. Nie przyjmuj zaproszenia od nieznajomych” przygotowała agencja Saatchi & Saatchi.
Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie internetowej http://www.pck.pl/aids
Spot dostępny jest pod adresem:
http://www.youtube.com/user/filmyPCK#p/a/u/0/LgBHZTR3iCw