Według statystyk Instytutu Matki i Dziecka już co trzecie polskie dziecko zmaga się z nadwagą lub otyłością. Sukcesy polskich sportowców pomagają wypromować sport, aktywność i zdrowe odżywianie wśród młodzieży, ale potrzebne jest również zaangażowanie szkół, rodziców i wsparcie finansowe – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach. Akcja Drużyna Energii, która wystartowała w tym tygodniu, ma na celu dotrzeć do szkół z całej Polski i zachęcić młodzież do ruchu w zupełnie niestandardowy sposób, tzn. dzięki mediom społecznościowym.
– Dzieci potrzebują idoli, potrzebują wyników. Te wyniki zawdzięczamy polskiej reprezentacji, osiągnięciom Roberta Lewandowskiego. Jeśli teraz spytamy młodego chłopaka spotkanego na boisku, kim chce być w przyszłości, to z całą pewnością odpowie, że chce być właśnie taki jak Robert Lewandowski – on wpływa na to, co dzieciaki robią, co ćwiczą, i na to, że zapisują się do szkółek piłkarskich czy biorą udział w sportowych projektach – mówi Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich i ambasador Drużyny Energii.
Drużyna Energii to ogólnopolski program sportowo-edukacyjny skierowany do uczniów klas VI–VII szkoły podstawowej, którego partnerami są Grupa Energa i New Balance. Główny cel to przekonanie młodzieży do większej aktywności fizycznej i zmiany nawyków żywieniowych. Według tegorocznych danych, opracowanych przez WHO oraz Instytut Matki i Dziecka, ponad 31,2 proc. ośmiolatków w Polsce ma zbyt dużą masę ciała. W tej grupie 18,5 proc. zmaga się z nadwagą, a 12,7 proc. – z nadwagą.
– Obecnie sytuacja wygląda nieciekawie. Jesteśmy krajem, który prowadzi w rankingach tej niechlubnej klasyfikacji, i mamy nadzieję, że ten program – oraz inne, które aktywizują polską młodzież, niedługo odwrócą ten trend. Odciągnięcie dzieciaków od komputera i wyciągnięcie ich na dwór może faktycznie przyczynić się do tego, że kondycja młodzieży się poprawi. Ważne jest dla nas partnerstwo z Instytutem Matki i Dziecka, żebyśmy mogli przekazywać młodzieży merytoryczne treści związane z tym, jak się odżywiać, w sposób, który jest dla nich zrozumiały i ciekawy do wdrożenia – mówi Robert Leszczyński, dyrektor do spraw marketingu New Balance.
Pierwsza edycja akcji to zajęcia z piłki nożnej i siatkówki. Sto szkół, które wypełnią formularz na stronie internetowej (www.druzynaenergii.pl) oraz nagrają 120-sekundowe wideo zgłoszeniowe, dołączy do Drużyny Energii i przez kolejnych siedem miesięcy będzie podejmować sportowe wyzwania. Zgłaszać się można do 13 listopada. Trzem najlepszym szkołom organizatorzy ufundują wyposażenie sal gimnastycznych. Natomiast szkoła, która będzie najbardziej aktywna i zaangażowana w projekt, zostanie organizatorem turnieju sportowego, który poprowadzą Krzysztof Golonka, Bartosz Ignacik, Marek Citko i Krzysztof Ignaczak – ambasadorzy akcji Drużyna Energii.
– Wykorzystujemy nowe narzędzia do komunikacji z młodzieżą i wytrych, jakim jest YouTube, social media oraz nasi ambasadorzy, którzy mają gigantyczne zasięgi i są ubóstwiani w internecie przez młodzież. Poprzez ten kanał chcemy zaprosić dzieciaki do tego, aby ruszyły się i same wykonywały to, co wcześniej zobaczyły na ekranie w wykonaniu ambasadorów – mówi Robert Leszczyński.
Anna Ziobro, dyrektor marketingu i komunikacji Grupy Energa, wskazuje, że akcja jest skierowana do młodzieży, która chce aktywnie spędzać czas i ma na to pomysł. Została skonstruowana tak, żeby zaangażować lokalne społeczności, stworzyć młodym ludziom pole do wykazania się kreatywnością.
– Chcielibyśmy zaktywizować lokalne społeczności, aby ten projekt był projektem ogólnopolskim, aby zgłosiły się wszystkie szkoły z całej Polski, również z małych ośrodków. Program Drużyna Energii powstał kiedyś na jednym ze spotkań, gdy przeglądaliśmy wnioski sponsoringowe, których wpływa do nas bardzo dużo. Jest bardzo duża potrzeba finansowego wsparcia lokalnych, małych szkół oraz lokalnych drużyn sportowych. Mamy świadomość, że małe szkoły i małe kluby sportowe nie mają środków do tego, aby przeżyć. Dzięki tej akcji mamy szansę do nich dotrzeć, zaangażować dzieciaki, dostarczyć im sprzęt sportowy, dzięki czemu będą w stanie rozwinąć swoje możliwości i być może spełnić swoje marzenia – mówi Anna Ziobro z Grupy Energa.
Krzysztof Ignaczak, siatkarz i ambasador Drużyny Energii, zauważa, że przy takich projektach dużą rolę odgrywa wsparcie rodziców, którzy zachęcają dzieci do uprawiania sportu, a niejednokrotnie – sami stanowią dla nich wzorzec.
– Trzeba po prostu spędzać z dzieckiem dużo czasu i próbować wciągnąć je w różne dyscypliny sportu. Rodzice odgrywają bardzo ważną rolę, bo dzieci czerpią z nas wzorce, podpatrują nas w każdym momencie naszego życia. Być może nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale jesteśmy olbrzymimi autorytetami dla swoich dzieci, więc jeżeli będziemy w stanie pokazać im jakąkolwiek formę ruchu, to damy bardzo dobry przykład naszym dzieciom – mówi Krzysztof Ignaczak.
Mówą:
Krzysztof Golonka, mistrz świata trików piłkarskich, ambasador Drużyny Energii
Robert Leszczyński, dyrektor ds. marketingu New Balance
Anna Ziobro, dyrektor ds. marketingu i komunikacji, Grupa Energa
Krzysztof Ignaczak, siatkarz, ambasador Drużyny Energii
Źródło: NEWSERIA