zamknij
Co drugi Polak po 40 ma ten problem. Wielu boi się do tego przyznać

Co drugi Polak po 40 ma ten problem. Wielu boi się do tego przyznać

Co drugi Polak w wieku 40+ posiada protezę zębową. Temat dotyczący 9 milionów ludzi w kraju pozostaje jednak stygmatyzującym tabu. W efekcie blisko 70% użytkowników protez zębowych nie rozmawia o niej z nikim, poza rodziną czy lekarzem.

Proteza zębowa jest w Polsce najpopularniejszym sposobem radzenia sobie z dużymi brakami w uzębieniu. Polskie społeczeństwo nie zdaje sobie jednak sprawy z powszechności tego zjawiska, a wokół protez zębowych oraz jej użytkowników powstało wiele mitów. To właśnie z nimi walczyć będzie kampania „9 milionów powodów” w myśl, której każdy z 9 milionów użytkowników protez zębowych ma swój własny powód, by w pełni cieszyć się życiem. Bez poczucia wstydu.

– Zdecydowałem się zaangażować w kampanię „9 milionów powodów”, która zwalcza poczucie wstydu u osób noszących protezę zębową, ponieważ liczba jej użytkowników jest dla mnie szokująca! Nie miałem pojęcia, że tak ogromna część społeczeństwa jest w pewnym sensie marginalizowana i zmaga się z tak wieloma problemami. Osobom noszącym protezę zębową bardzo często towarzyszy bowiem lęk przed jej wypadnięciem podczas śmiania, jedzenia czy kichania, a także obawa przed tym, że ktoś ją zauważy, a nawet publicznie wyśmieje. Społeczeństwo bez wątpienia potrzebuje więc edukacji w tym obszarze – komentuje swoje zaangażowanie w kampanię Robert Janowski.

– Polacy nie rozmawiają ze sobą na temat noszenia protez zębowych. Brak otwartej komunikacji w tym zakresie skutkuje funkcjonowaniem fałszywych i często krzywdzących przekonań. Obiegowa opinia o protezie zębowej i jej użytkownikach głosi, że noszenie protezy wynika głównie z zaniedbania higieny jamy ustnej i jest jednoznaczne ze starością. Powodów utraty zębów jest jednak znacznie więcej – od uwarunkowań genetycznych, poprzez choroby, wypadki, skutki uboczne terapii onkologicznej, aż po brak dostępu do właściwej opieki stomatologicznej – dodaje psycholog Anna Kędzierska, ekspertka kampanii „9 milionów powodów”.

Jak bardzo prawdziwy obraz osób noszących protezę zębową różni się od powszechnych w społeczeństwie stereotypów świadczą również wyniki raportu „9 milionów powodów – użytkownicy protez zębowych w Polsce”. Badania pokazują, że użytkownikami protez są w przeważającej części kobiety (79%) oraz osoby o średnim i wyższym wykształceniu (73%). Co więcej, aż 67% osób noszących protezę zębową ma niespełna 60 lat (40-59), czyli pozostaje aktywna zawodowo. I choć protezy zębowe to dla ich użytkowników temat wstydliwy i intymny to jednak dobrze umocowane i odpowiednio zadbane protezy, są źródłem wielu korzyści i pozytywnych doświadczeń.

Prowadzę bloga o modzie i sposobach na dbanie o siebie dla seniorek. Organizuje pokazy mody, na których sama występuję i przekonuję moje koleżanki, że warto dbać o swój wygląd. Proteza zębowa pozwoliła mi wrócić do moich pasji i rozwijać zainteresowania – opowiada Pani Hanna z Łodzi, jedna z bohaterek kampanii „9 milionów powodów”.

Historia Pani Hani jest jedną z 9 milionów historii użytkowników protez zębowych. Każda z tych osób ma bowiem swój własny powód, by pomimo protezy w pełni cieszyć się życiem. Dzięki odpowiedniej edukacji społeczeństwa i osób posiadających protezę zębową zmiana w postrzeganiu protez i jej użytkowników jest możliwa.

Wypowiedź:

Robert Janowski, ambasador kampanii „9 milionów powodów”,

Anna Kędzierska, psycholog, ekspertka kampanii „9 milionów powodów”,

Barbara Wiśniewska, pacjentka.
Źródło: http://newsrm.tv/

Prawie połowa ludzi na świecie do 2050 r. będzie mieć krótkowzroczność. Coraz częściej ludzi dotyka też problem suchego oka

Naturalne płukanki do zębów – które najlepsze?

Skomentuj