Strategia rozwoju grupy ENEL-MED na trzy kolejne lata będzie znana do końca sierpnia. Wiceprezes firmy prognozuje jednak, że do tego czasu ENEL-MED zacznie prowadzić rozmowy z konkretnymi inwestorami. Podkreśla jednocześnie, że możliwych scenariuszy jest kilka, m.in. inwestor strategiczny, branżowy lub finansowy, ale w grę wchodzi również emisja akcji.
Sytuację na rynku medycznym ożywiło przejęcie konkurencyjnej spółki przez brytyjską grupę Bupa, które formalnie dokonało się w połowie kwietnia br.
– To przejęcie rozgrzało apetyty tych, którzy chcą się sprzedać i funduszy, które poszukują perspektywicznych spółek medycznych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Rozwadowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Centrum Medycznego ENEL-MED. Na pewno mimo ponad 20-letniej historii komercyjny rynek usług medycznych w Polsce jest nadal niedojrzały. W tej chwili wiele funduszy inwestycyjnych puka do naszych drzwi, mając nadzieję na jego reformę i szukając ciekawych spółek – dodaje.
Tym bardziej, że rynek rośnie w szybkim tempie. Dziś cały rynek usług medycznych wart jest ponad 100 mld zł.
Możliwe kolejne przejęcia
– To jest olbrzymi rynek, na którym jest bardzo duże rozdrobnienie i zaczął się naturalny proces konsolidacji – twierdzi Rozwadowski. – Fundusze szukają większych i odnoszących sukcesy spółek do roli integratorów. Spółka Centrum Medyczne ENEL-MED widzi się w roli integratora rynku.
Grupa ENEL-MED jest jedną z trzech największych spółek, pod względem wartości przychodów na polskim rynku usług medycznych. W 2011 r. weszła na giełdę, co spowodowało zwiększenie środków na inwestycje znajdujących się w jej posiadaniu. Spółka uzyskała wówczas 35,5 mln zł od inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Lata 2011-2012 były największym w historii Spółki okresem inwestycji. W czerwcu 2012 roku ENEL-MED otworzył drugi szpital w Warszawie, Szpital Centrum, w którym wykonywane są operację ortopedyczne, neurochirurgiczne oraz z zakresu chirurgii ręki. W 2012 roku zaczęły również funkcjonować placówki uruchomione w czwartym kwartale 2011 roku: Przychodnia wieloprofilowa wraz z Pracownią diagnostyczną w Gdańsku, Oddział diagnostyczny Centrum w Warszawie oraz Pracownia diagnostyczna w Koninie. Łączny koszt inwestycji wyniósł 58 mln zł.
– Nasza strategia rozwoju na pewno zakłada przyspieszenie – mówi Rozwadowski. – Musimy obserwować konkurencję, żeby nas nie zdystansowała. Na szczęście w usługach medycznych nie tyle liczy się rozmiar firmy, co jakość i kompleksowość świadczonych usług. Dobra opinia wśród pacjentów oraz posiadanie szpitali, diagnostyki obrazowej, przychodni w całej Polsce na pewno pomagają rozwojowi biznesu.
Spółka medyczna ENEL-MED powstała w 1993 r. Jest firmą rodzinną, która pierwotnie miała dostarczać wyłącznie usługi stomatologiczne. Przedsiębiorstwo posiada obecnie jako jedyna Spółka medyczna w kraju dwa wieloprofilowe szpitale w Warszawie, dwanaście przychodni wieloprofilowych oraz dziesięć oddziałów i pracowni diagnostycznych.