Rozwiązania telemedyczne mogą znacząco skrócić czas dotarcia pacjenta do lekarza. Zarówno wstępna diagnoza, jak i pierwsze zalecenia pacjenci mogą otrzymać w bardzo krótkim czasie i wdrożyć je jeszcze przed dostaniem się do gabinetu lekarskiego. Na rynku pojawia się coraz więcej nowoczesnych rozwiązań telemedycznych, w tym pierwsza na świecie krajowa sieć teleaudiologii, która powstała w Polsce. Mimo tego firmy opracowujące rozwiązania telemedyczne działają na granicy progu rentowności i poszukują źródeł finansowania nie tylko, by się rozwijać, lecz także by się utrzymać na rynku.
– Powstaje bardzo dużo nowych, innowacyjnych firm, które szukają dogodnych rozwiązań praktycznie w każdym istotnym aspekcie diagnostyki medycznej, czy są to zdalne stetoskopy, aparaty do KTG czy choćby opaski telemedyczne. Ich producenci coraz bardziej udoskonalają te produkty i systemy służące do obsługi tych produktów – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Michał Pizon, współzałożyciel firmy SiDLY, polskiego start-upu medycznego.
W opracowywanie technologii dla telemedycyny aktywnie włączają się polskie przedsiębiorstwa. Nasz kraj jest też miejscem wdrożeń tych rozwiązań. W Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w Nadarzynie została uruchomiona pierwsza na świecie krajowa sieć teleaudiologii, pozwalająca zbadać się na odległość. Dzięki niej lekarze mają możliwość monitorowania urządzeń wszczepianych pacjentom. Procedury z zakresu telemedycyny najczęściej nie trafiają jednak do koszyka świadczeń gwarantowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. NFZ refunduje tylko trzy takie usługi.
– Na tę chwilę NFZ refunduje aspekty związane np. z konsultacjami geriatrycznymi. Osoba, która potrzebuje szybkiej informacji na temat swojego zdrowia, może taką konsultację przeprowadzić i nie zapłacić za nią, ponieważ ona będzie refundowana – mówi Michał Pizon.
Z badania przeprowadzonego przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia wynika, że rozwiązania z zakresu telemedycyny stosuje tylko 8 proc. polskich szpitali czy przychodni. Przyrost w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósł 1 proc. W Europie trend rozwoju telemedycyny jest dużo korzystniejszy. Według analityków z Berg Insight do 2022 roku liczba Europejczyków korzystających z niej sięgnie 16,5 mln, podczas gdy w 2016 roku było to 6 mln.
Niekorzystny trend w Polsce może się jednak odwrócić, ponieważ już nie tylko pacjenci, lecz przede wszystkim lekarze coraz chętniej otwierają się na rozwiązania z zakresu telemedycyny.
– Ideą telemedycyny nie jest zastąpić lekarza, ideą telemedycyny jest skrócić dystans między pacjentem a lekarzem i to się dzieje. Coraz więcej indywidualnych lekarzy i grup lekarzy widzi tę wartość dodaną w telemedycynie, zarówno dla siebie, jak i dla pacjenta. Istota telemedycyny nie opiera się tylko na urządzeniach, bo do telemedycyny służą całe systemy, które oprócz tego, że pozwalają bardzo szybko zdiagnozować pewne aspekty u pacjenta, pozwalają np. skrócić czas wypełnienia dokumentacji medycznej pacjenta bądź też przeprowadzić telekonsultację online z lekarzem – opowiada współzałożyciel firmy SiDLY.
Już dziś rodzice pacjentów Oddziału Intensywnej Terapii Noworodkowej (NICU) w York Hospital, dzięki platformie Angel Eye Camera Systems, mają możliwość całodobowej obserwacji dziecka i interakcji z nim poprzez strumieniowe przesyłanie obrazu i dźwięku. Do platformy można się logować za pomocą bezpiecznego konta z laptopa, tabletu czy smartfona. O krok dalej poszli inżynierowie z Innovator Health, którzy opracowali platformę komunikacyjną umożliwiającą lekarzowi bezpośredni kontakt wzrokowy z pacjentem oddalonym nawet o tysiące kilometrów.
Opracowany przez firmę Rounder system to medyczna stacja robocza przeznaczona do przeprowadzania wizyt lekarskich na odległość. Jest ona wyposażona w duży, 55-calowy wyświetlacz HD, dzięki czemu pacjent widzi pojawiającego się na ekranie lekarza niemal tak, jak przy bezpośrednim kontakcie. Poprzez urządzenie można przesyłać zdjęcia rentgenowskie, wyniki badań czy odczyty z urządzeń monitorujących funkcje życiowe. Takie rozwiązanie umożliwia dotarcie z pomocą lekarską do społeczności, w których taka opieka w standardowym podejściu byłaby bardzo mocno ograniczona chociażby z uwagi na czas potrzebny na podróż lekarza do miejsca pracy. To także rozwiązanie możliwe do wdrożenia w obszarze działań wojennych.
Urządzenia telemedyczne mogą w znaczący sposób pomóc w nakierowaniu lekarza na postawienie właściwej diagnozy. To również szansa na uzyskanie od lekarza online pierwszych zaleceń, których zastosowanie poprzedzi konieczną wizytę w gabinecie. Takie uzupełnienie systemu opieki zdrowotnej może pomóc w walce z problemem, jakim jest niedostateczna liczba specjalistów w Polsce.
– Aby telemedycyna była w Polsce powszechna, bez wątpienia potrzebne jest finansowanie projektów telemedycznych. My, jako start-up, zderzamy się z koniecznością ogromnych nakładów finansowych na kolejne prace badawczo-rozwojowe, żeby zapewnić jak najlepsze funkcjonalności produktów. Działamy od 4 lat na rynku, w tym roku zbliżamy się do break-even point, czyli nasze przychody zrównają się z naszymi kosztami. Podejrzewam, że niewiele jest firm z naszej branży, które mogą pochwalić się takim osiągnięciem – mówi Michał Pizon.
Z raportu „Health at a Glance 2018” wynika, że w Polsce na tysiąc mieszkańców przypada średnio 2,4 lekarza. Nasz kraj wyprzedza Rumunia i Wielka Brytania, a średnia europejska to 3,8.Co więcej, obciążenie lekarza pracą jest w naszym kraju wyższe o około tysiąc porad rocznie niż wynosi średnia dla Europy. Sytuuje to naszych lekarzy na trzeciej pozycji wśród najbardziej obłożonych pracą. Według raportu w Polsce brakuje około 30 tys. specjalistów.
Z danych opublikowanych przez Research and Markets rynek telemedycyny do 2025 r. ma osiągnąć wartość 78 mld dol.
Mówi: Michał Pizon, współzałożyciel, SiDLY
Źródło: NEWSERIA