– MSWiA informuje:
Dzięki współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Cyfryzacji w 2018 roku ruszy pilotaż aplikacji mobilnej służącej do wysyłania zgłoszeń alarmowych na numer 112. Jest to rozwiązanie wyczekiwane przez osoby niedosłyszące i głuche.
Aplikacja ma umożliwić osobom głuchym i niedosłyszącym skuteczną komunikację z operatorami numeru alarmowego 112, tak aby umożliwić udzielenie im niezbędnej pomocy. Brak takiego ułatwienia był jednym z problemów zdefiniowanych podczas przygotowań do Światowych Dni Młodzieży w 2016 r. To rozwiązanie jest oczekiwane w szczególności przez osoby niedosłyszące, ale nie tylko. Aplikacja pozwoli również na wysyłanie wiadomości ze zgłoszeniem, z prośbą o pomoc, w przypadkach, gdy osoba zgłaszająca nie jest w stanie – z różnych powodów – wykonać połączenia głosowego.
– Cieszę się, że w MSWiA mogę nadzorować dokończenie projektu, którego realizację rozpocząłem wspólnie z ministrem Tomaszem Zdzikotem, będąc jeszcze w Ministerstwie Cyfryzacji. Podziękowania w tej sprawie należą się również posłom z Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Głuchych, którzy są mocno zaangażowani w te prace. To przykład nie tylko ponadresortowej inicjatywy, ale również dowód szerszej współpracy politycznej dla rozwiązania problemu pomijanego w minionych kadencjach Sejmu – podkreślił Paweł Majewski, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji.
W ubiegłym roku MSWiA, we współpracy z Polskim Związkiem Głuchych, przeprowadziło konkurs na aplikację mobilną do wysyłania zgłoszeń alarmowych. Wytypowano rozwiązanie, które docelowo umożliwi skuteczną komunikację z operatorami numeru 112. Jednocześnie Ministerstwo Cyfryzacji zamówiło w Instytucie Łączności ekspertyzę dotyczącą określenia rozwiązań technicznych i wypracowania standardu przekazywania zgłoszeń SMS kierowanych na numer alarmowy 112 od operatorów telekomunikacyjnych do Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Niezbędne jest także określenie zmian w obowiązującym prawie telekomunikacyjnym w zakresie obowiązków operatorów oraz warunków technicznych połączeń na numery alarmowe.
MSWiA planuje, że pilotaż aplikacji ruszy w 2018 r. Pozwoli on przetestować aplikację pod kątem jej funkcjonalności oraz kompatybilności z systemem informatycznym Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Pilotaż umożliwi także dokonanie analizy, tak aby oszacować ewentualną potrzebę zmian w aplikacji oraz dostosować system w zakresie bezpieczeństwa działania i wydajności dla dużej liczby użytkowników. Po etapie testów aplikacji oraz wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie nastąpi uruchomienie już w pełni funkcjonalnego systemu.
11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. W związku z tym w najbliższy piątek (9 lutego br.) w Rzeszowie zostanie otwarty nowy obiekt Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Tego samego dnia na konferencji w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim podsumowany zostanie pilotażowy proces przełączenia numeru 997 na numer 112. Z kolei w poniedziałek (12 lutego br.) w Gorzowie Wielkopolskim odbędzie się odprawa służb poświęcona m.in. podsumowaniu współpracy w ramach systemu powiadamiania ratunkowego.
kom/ zjt/
Źródło informacji: MSWiA