Gotowy jest zestaw 32 procedur, które mają stanowić bazę wiedzy i pomoc w podejmowaniu decyzji przez dyspozytorów medycznych przyjmujących wezwania do pacjentów. W siedzibie Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach rozpoczęły się dziś szkolenia dla instruktorów i dyspozytorów z zakresu stosowania tych procedur.
Dokument precyzyjnie opisuje, jakie czynności powinni wykonać dyspozytorzy medyczni przyjmujący zgłoszenia. W każdej procedurze zawiera się zestaw pytań, jakie dyspozytor medyczny powinien zadać zgłaszającemu w konkretnej sytuacji. Algorytmy opracowane zostały tak, aby jak najbardziej wspomóc dyspozytora medycznego w procesie podejmowania decyzji.
Prace nad dokumentem trwały kilka miesięcy. Materiał powstał dzięki wspólnej inicjatywie Związku Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Polskiej Rady Ratowników Medycznych, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarstwa Ratunkowego i Społecznego Komitetu Ratowników Medycznych. W pracach nad nim udział brali m.in. dyspozytorzy medyczni, ratownicy medyczni, specjaliści pielęgniarstwa ratunkowego oraz lekarze – specjaliści medycyny ratunkowej. Zespołowi przewodniczył dr Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Członkowie zespołu podczas prac korzystali z własnej wiedzy i doświadczeń, a także dokonali analizy procedur obowiązujących dyspozytorów medycznych w innych krajach. Algorytmy zostały przygotowane w oparciu o polskie przepisy prawa i z uwzględnieniem polskich zasad organizacji systemu ochrony zdrowia oraz warunków działania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego.
– Pytania są tak ułożone, by dyspozytor był pewien, jaką decyzję podjąć w stosunku do pacjenta. Dokument obejmuje m.in. wezwanie do dziecka, wypadek komunikacyjny czy zdarzenie masowe. Szczegółowo opisana jest również procedura odmowy wysłania karetki czy też zachowania dysponenta, jeśli pacjent jest nieprzytomny – wyjaśnia Klaudiusz Nadolny z katowickiego WPR, który był zaangażowany w przygotowanie opracowania.Procedura została tak przygotowana, by już po kilku pytaniach dyspozytor mógł wysłać karetkę, w przypadku zagrożenia życia. Procedury ujmują całość możliwych zachowań w jednym dokumencie. – Pozwalają dyspozytorom już podczas rozmowy ocenić kondycję pacjenta i przekazać informacje będącemu w drodze zespołu wyjazdowemu informacje o zdarzeniu. Ratownicy nie będą więc tracić czasu na wywiad, pomoc będzie szybsza – podkreśla Artur Borowicz, dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach.
– To będzie jedno z narzędzi pozwalające zmniejszyć liczbę błędów. Przy ok. pół miliona wezwań w Wojewódzkim Pogotowiu Ratunkowym i blisko 200 tys. wyjazdów do pacjentów błędy są nie do uniknięcia. Ten system pozwoli zminimalizować ich liczbę – dodaje Wojciech Miciński, zastępca dyrektora WPR ds. lecznictwa.
Procedury zyskały akceptację Konsultanta Krajowego w dziedzinie medycyny ratunkowej, Konsultanta Krajowego w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego, Polskiego Towarzystwa Medycyny Ratunkowej, Polskiego Towarzystwa Medycyny Stanów Nagłych i Katastrof oraz Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych. Zestaw procedur przekazany został do wiadomości ministrowi zdrowia. Dysponenci, czyli dyrekcje jednostek prowadzących ratownictwo medyczne, od 1 lipca powinni w swych jednostkach wdrożyć procedury. Będą mieli wybór, czy skorzystać z tych opracowanych przez zespół, czy też innych. Własne wytyczne – w formie podręcznika i specjalnego oprogramowania – przygotowała też Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
– Będziemy te procedury “szlifować”. Być może dojdzie tez do kompilacji różnych procedur, np. naszej i WOŚP – zaznacza Artur Borowicz.
W siedzibie Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach rozpoczęły się dziś szkolenia dla instruktorów medycznych i dyspozytorów medycznych na temat stosowania tych procedur. W szkoleniu dla instruktorów biorą udział przedstawiciele dysponentów medycznych z wszystkich województw. Instruktorzy ci następnie przeszkolą dyspozytorów medycznych w swoich regionach. W Katowicach takie szkolenie rozpoczęło się dziś po południu.