W piątek na trasę do Helu wyruszą pierwsze pociągi po przerwie związanej z rewitalizacją linii. Aby zapewnić pasażerom dojazd na piaszczyste plaże, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nadały priorytet realizacji tej inwestycji.
Linia kolejowa Reda – Hel cieszy się największą popularnością w czasie wakacji, gdy oprócz pociągów regionalnych uruchamiane są sezonowe połączenia wakacyjne. Choć realizacja inwestycji potrwa według planu do stycznia 2014 roku, zaplanowano ją w taki sposób, by nie utrudniać kolejowego ruchu turystycznego. Przejezdność linii kolejowej na Hel z dotychczasową prędkością eksploatacyjną na poziomie 80 km/h będzie zapewniona od północy 20 czerwca do 2 września. Pierwszy pociąg regionalny z Gdyni na Hel odjedzie w piątek 21 czerwca o 5:56, a pierwszy dalekobieżny pociąg sezonowy, z Lublina dojedzie do końcowej stacji 29 czerwca o 6:56.
Sporym utrudnieniem w realizacji prac rewitalizacyjnych okazała się wyjątkowo niesprzyjająca pogoda wczesną wiosną, kiedy to zaplanowano najważniejsze prace, których efekt miał umożliwić wjazd pociągów na linię z końcem czerwca. Inwestycja została objęta jednak specjalnym monitoringiem – transportom materiałów budowlanych przyznano priorytet, a wykonawca zapewnił większą liczbę sprzętu oraz pracowników biorących udział w pracach rewitalizacyjnych. PKP PLK na bieżąco monitorowały postęp prac, opracowano plan działań usprawniających efektywność, a harmonogram był na bieżąco weryfikowany.
Głównym celem inwestycji jest skrócenie podróży pociągiem na Hel o około pół godziny. Zaplanowane prace obejmują wymianę nawierzchni kolejowej na długości ponad 10 km, wymianę podkładów na długości ponad 23 km i naprawę bieżącą nawierzchni torowej na długości ponad 24 km. Niezelektryfikowana i jednotorowa linia kolejowa z Redy do Hel liczy ponad 61km. Jest jedną z najpiękniejszych w Polsce. W wielu miejscach z okna pociągu widać Bałtyk. Skrócenie czasu przejazdu do stacji końcowej będzie możliwe dzięki prowadzonej przebudowie przejazdów kolejowych na których dotąd ze względów bezpieczeństwa pociągi musiały zwalniać do 20 km/h. Po rewitalizacji ulegnie to zmianie. W 23 miejscach zostaną zainstalowane aktywne urządzenia zabezpieczające
– w tym między innymi, samoczynna sygnalizacja przejazdowa, telewizja przemysłowa, rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa.
Całkowity koszt projektu to 117 mln zł brutto. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.