Latasz latem za granicę na wakacje? A może często odbywasz samolotem podróże służbowe? Jeśli tak, istnieje ryzyko, że twój lot zostanie opóźniony lub nawet odwołany. Sprawdź, jakie prawa przysługują ci w takiej sytuacji i jak uzyskać odszkodowanie.
Przewoźnik musi się zaopiekować
„W przypadku gdy opóźnienie samolotu wynosi chociażby dwie godziny, przewoźnik powinien poinformować, z czego to wynika i kiedy lot się odbędzie. Musi także powiadomić pasażera, jakie prawa mu przysługują oraz że będzie mógł on dochodzić odszkodowania na późniejszym etapie, jeżeli opóźnienie będzie się przeciągało” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Justyna Niebutkowska, zastępca PR & marketing managera w Europ Assistance Polska.
Pasażerowie oczekujący na opóźniony lot mogą też oczekiwać od przewoźnika opieki. Ma on obowiązek dostarczyć im jedzenia oraz napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania, jak również zapewnić kontakt z rodziną i znajomymi czy pracodawcą, jeśli osoba podróżuje służbowo. Prawo przewiduje możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych lub wysłania dwóch faksów albo mejli.
Jeżeli opóźnienie lotu będzie się przeciągało ponad pięć godzin, można z niego zrezygnować i oczekiwać w związku z tym zwrotu kosztów zakupionego biletu. Refundacja nie będzie jednak przysługiwać w przypadku, gdy pasażer skorzysta z innego połączenia lotniczego i wróci do miejsca, z którego przybył na lotnisko.
Niestety czasami zdarza się też tak, że opóźnienie wynosi ponad dobę. Wówczas przewoźnik musi zapewnić oczekującym nocleg oraz transport do hotelu i z powrotem.
Niemałe odszkodowanie
Jak zauważa ekspertka: „Jeżeli opóźnienie lotnicze trwa powyżej trzech godzin albo lot został definitywnie odwołany, pasażer może oczekiwać odszkodowania od linii lotniczych. Wysokość jest uzależniona od długości trasy planowanego przelotu. Wynosi od 250 do 600 euro”.
Co zrobić, aby uzyskać rekompensatę finansową? Pasażer powinien napisać specjalny wniosek o odszkodowanie i złożyć go u przewoźnika. Do wniosku warto dołączyć wszelkie dowody, takie jak bilety, paragony, zdjęcia czy potwierdzenie obsługi lotniska, że lot faktycznie się opóźnił lub został odwołany. Po złożeniu wniosku linie lotnicze mają 30 dni na jego rozpatrzenie i wydanie decyzji.
Należy przy tym pamiętać, że są sytuacje, w których przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej. Dzieje się tak wtedy, kiedy poinformował pasażerów wystarczająco wcześnie, że lot będzie opóźniony lub odwołany, albo gdy nie wynika to z jego winy. Takimi niezależnymi przyczynami mogą być np. złe warunki atmosferyczne czy strajk pracowników lotniska. Nie dotyczy to natomiast awarii samolotu, ponieważ linie lotnicze mają obowiązek dbać o swoje maszyny.
Pieniądze dostaniesz też z polisy
Co ciekawe, na wypadek opóźnienia lub odwołania lotu można się także ubezpieczyć – konieczny jest zakup polisy turystycznej o odpowiednim zakresie. „Odszkodowanie od linii lotniczych jest zupełnie niezależne od refundacji kosztów poniesionych w związku z opóźnieniem bądź odwołaniem lotu, którą możemy otrzymać od ubezpieczyciela” – informuje rozmówczyni.
Justyna Niebutkowska – zastępca PR & marketing managera w Europ Assistance Polska
dostarczył InfoWire.pl
Warto korzystać w walce o odszkodowanie z pośredników, takie firmy mają swoich prawników, linie lotnicze potraktują ich bardziej poważnie niż zwykłego pasażera. Sama niedawno korzystałam z usług Claim flights, załatwili wszystko za mnie.